Aachen
Fogatsport 2007.07.05. 22:59
Eredmények
Ismét elkezdődött Európa legnagyobb lovas eseménye, az Aacheni Lovas Világfesztivál.
Versenyzőink vasárnap nyári kánikulában indultak el Magyarországról. Mindenki abban bízott, hogy július közepén nyári meleg várja a hétfőn megérkezett csapatot. Szent Péter azonban megtréfálta a versenyzőket és a nézőket, még az aacheni polgármester és az aacheni lovas szövetség elnökének imája a megnyitó ünnepségen sem segített a rendezőkön. Az aacheni közönség azonban nem hagyta cserben a lovasokat, az első napon 38 500 néző tekintette meg a versenyszámokat és a megnyitó ünnepséget.
Az állatorvosi kontrollal kezdődött meg a fogathajtók számára a verseny. A 23 versenyző 114 lóval érkezett meg a verseny helyszínére, melyek közül egyetlen egy lovat kellett kizárni, a hazai versenyző; Rainer Duen, Magun nevű lovát.
A versenyzők a díjhajtó programokat zord időben, nagyon nehéz talajon mutatták be, mely körülmények között senki nem tudta úgy bemutatni a programot, ahogyan arra maximálisan képes. A mély, ragadós talaj miatt a lovaknak rendkívül sokat kellett húzni a kocsit, ezért a hátsó lovak nem voltak száron. Egyébként az aacheni díjhajtó pálya különlegessége, hogy a szintkülönbsége 1,2 m, tehát az egyik irányban felfelé kell húzni a lovaknak a kocsit. A bírók által legjobbnak ítélt Chardon is közel ötvenpontos hajtással nyerte meg a versenyszámot, aki negyven pont alatt is tud hajtani.
A magyarok legjobbja Dobrovitz József volt 56,32 hibaponttal. A közönség és a versenytársak is lényegesen jobbra értékelték programját, mint azt a bírók tették. Különösen igaz ez a francia Pierre Cazas pontjaira, amelyet a bírótársak is meglehetős kritikával illettek. Dobrovitz József önmagához képest is jó programot hajtott a szakadó eső ellenére is, és az ötödik helyen végzett.
Lázár Zoltán szintén egy jó programot mutatott be. A bírók pontozólapjait átnézve sem lehetett semmilyen komoly észrevételt a programban találni. A lovak összeszedetten, jó ütemben hajtották végre a programot. Sajnos a szár a zuhogó esőben rendkívüli módon csúszott, ezért kétszer is bele kellett nyúlni a szárba az egykezes körök végrehajtása közben, amelyet a bírók az időjárás viszontagságait figyelembe nem véve szigorúan büntettek. Lázár Zoltán szintén a versenytársak és a közönség szerint is méltatlanul a kilencedik helyen végzett.
Bárdos Attilát szintén nem kímélték sem az időjárás, sem a bírók. A bírók pontozólapjait áttekintve szintén nem lehetett kirívó hibákat találni. Néhány bíró megjegyezte, hogy több lendületet várna el a fogattól, illetve a rudas ló nem volt száron, ezek azonban az extrém talajviszonyoknak is betudhatók. Végül Bárdos Attila a tizenegyedik helyen végzett 61,57 hibaponttal.
A verseny még nem dőlt el, ne felejtsük, hogy a világ élvonalával kell megmérkőznünk. Az élen álló Chardontól mindössze hat ponttal marad le Dobrovitz és Lázárnak is csak kilenc pontot kell hozni a maratonon, ami persze nem könnyű. Csapatban Magyarország (115,20) a negyedik helyen áll az élen álló svájci csapattól (105,86) tíz ponttal lemaradva.
Izgalommal várjuk a holnapi különleges versenyszámokat. A pontgyűjtő akadályhajtás során az akadályokat nehézségi fokuk szerint tíztől száztíz pontig pontozzák, illetve építenek egy Joker akadályt, amelyet ha meg tudnak hajtani kétszáz pontot ér, de ha leverik mínusz kétszázat kap a hajtó. A nyolc legtöbb pontot gyűjtött hajtó indulhat a Jump & Rail (Ugrass és utazz) versenyszámban, amelyet a német állami vasúttársaság támogat. A két verseny összdíjazása huszonháromezer euró, amely az egyébként is látványos versenyszámokat, még izgalmasabbá teszi. A hivatalos verseny a szombati maratonnal folytatódik.
Részletes eredmények fent láthatók.
|